poniedziałek, 30 stycznia 2012

Szafranowe ciasto drożdżowe z kruszonką

Uwielbiam to ciasto. Gdyby nie limit otrębów (jednorazowo możemy zjeść 1/4 ciasta) znikałoby natychmiast po wyjęciu z pieca. Można robić je w różnych wersjach: z dżemami, serem, czy też samo z kruszonką. Tą ostatnią polecam szczególnie: jest pyszna! Można ją stosować nie tylko do tego ciasta.
Ja dziś połowę ciasta pokryłam dżemem dyniowym korzennym, połowę serem... i nie jestem pewna nadal, która wersja bardziej mi smakuje. Za chwilę pójdę przeprowadzać dalsze testy ;) Polecam bardzo!



Szafranowe ciasto drożdżowe z kruszonką
Dieta Dukana - Faza II

  • 6 jaj
  • szczypta soli
  • 4 kopiaste łyżki otrąb owsianych
  • 4 kopiaste łyżki otrąb pszennych
  • 1 opakowanie drożdży instant (7g) - u mnie Dr.Oetker
  • 4 łyżki Sussiny Gold lub inny słodzik do smaku
  • 150g gęstego serka homogenizowanego lub jogurtu
  • 1/3-1/4 łyżeczki szafranu (można pominąć, polecam jednak dodać)
kruszonka:
  • 4 kopiaste łyżki otrębów owsianych
  • 2 kopiaste łyżki Sussiny Gold
  • 1-2 łyżki jogurtu naturalnego (u mnie grecki light)
opcjonalnie: masa serowa:
  • 1 jajko
  • 200g-250g sera białego
  • 2 płaskie łyżki Sussiny Gold lub inny słodzik do smaku
lub:
  • 1 słoiczek dżemu dukanowego ok.340g (np. z tego przepisu lub inny)

Piekarnik nagrzać do 180ºC.
Szafran zalać 1 łyżką gorącej wody i odstawić do przestygnięcia.
Oddzielić żółtka od białek. Białka ubić ze szczyptą soli na bardzo sztywną masę, po czym dodawać stopniowo po jednym żółtku, cały czas miksując. Dodać słodzik, drożdże instant, i serek homo (lub jogurt), następnie przestudzony nieco szafran i na sam koniec otręby. Po dokładnym zmiksowaniu składników wylać (ciasto jest dość rzadkie) do wyłożonej papierem do pieczenia formy lub formy silikonowej (u mnie wielkości 21x26cm) i włożyć do piekarnika. Piec ok. 20-30 min. do dość mocnego zrumienienia.
W tym czasie w miseczce robimy kruszonkę: otręby i słodzik mieszamy z niewielką ilością jogurtu do połączenia składników (nie robimy tego mikserem, tylko dłońmi lub łyżką). Masa powinna być gęsta i klejąca. Odstawiamy do spęcznienia otrębów.
Jeśli chcemy zrobić masę serową: białko oddzielamy od żółtka. Miksujemy białko na sztywną pianę, dodajemy żółtko, słodzik i skruszony ser, miksujemy jeszcze chwilę do połączenia składników.
Zrumienione ciasto wyciągamy z pieca. Jak najszybciej wykładamy na ciasto cienką warstwą masę serową lub dżem (delikatnie, nie uklepujemy i nie wygładzamy, aby ciasto jak najmniej opadło), na to wykładamy niewielkie grudki kruszonki. Wkładamy do pieca na kolejne 30 minut (do zrumieniania kruszonki).
Masę serową lub dżem i kruszonkę wykładamy na ciasto dlatego później, że inaczej opada na dno ciasta, ze względu na jego rzadką konsystencję i nie jest tak smaczne.
Mnie ciasto najlepiej smakuje na ciepło, ze szklanką mleka, mój mąż z kolei preferuje to ciasto następnego dnia po upieczeniu. 
Smacznego!

1 komentarz: