niedziela, 8 stycznia 2012

Jajka po szkocku

Szkocki przysmak można zrobić szybko i łatwo. Świetne na ciepło i na zimno, więc można zarówno zjeść je na obiad, jak i zabrać ze sobą jako przekąskę. Tradycyjnie zabierane w Szkocji na pikniki. U nas na razie pogoda temu nie sprzyja, ale coraz bliżej wiosna ;) Możecie użyć jako "otoczki" wołowiny (jak u mnie), kurczaka, a nawet kiełbasy.
Jeśli macie ochotę przygotować je np. na imprezę: użyjcie jajek przepiórczych. Wyjdą Wam niewielkie, smakowite kulki.
U mnie dziś w wersji z normalnymi jajkami - bo taką najbardziej lubi mój mąż. Polecam!


Jajka po szkocku
Dieta Dukana - Faza I

  • 0,5 kg mielonego mięsa (wołowina lub kurczak)
  • 6-8 jajek
  • 1 malutka cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • sól (u mnie czosnkowa), pieprz
  • 1/3 łyżeczki gałki muszkatołowej
  • 1 łyżeczka szałwi
  • opcjonalnie: białko z 1 jaja
panierka (opcjonalnie):
  • 1 rozkłócone jajko
  • kilka łyżek panierki dukanowej np. z tego przepisu

Gotujemy na twardo jajka (ok. 10 minut), następnie zalać chłodną wodą, lekko nadtłuc i odstawić na kilka minut. Obrać ze skorupek. Jeśli używacie jajek przepiórczych - wystarczy je gotować 1,5 minuty.
Piekarnik rozgrzewamy do 180ºC.
Do mielenia mięsa, jak zwykle, zachęcam samodzielnego. Jeśli tak robicie - zmielcie od razu czosnek i cebulę, a mięso najlepiej zmielcie dwukrotnie. Jeśli kupiliście gotowe: czosnek przeciśnijcie przez praskę, a cebulę pomińcie (masa musi być bardzo gładka). Przyprawcie mięso do smaku (zachęcam do używania szałwii, świetnie pasuje do jajek po szkocku), jeśli boicie się o kleistość masy mięsnej: dodajcie białko. Ja nie użyłam białka i nie było z tym problemów, ale otoczka z 1 jajka popękała podczas pieczenia.
Gotową masę mięsną brać w wilgotne dłonie, spłaszczać na płaski "placek", na środek wykładać jajko i dokładnie obtaczać jajko masą mięsną. W zależności od wielkości jajek i grubości otoczki, wyjdzie ok. 8-10 jaj.
Możecie obtoczyć jajka najpierw w rozkłóconym jajku, potem w panierce dukanowskiej, jednak nie jest to koniecznie - możecie pominąć panierkę, jeśli nie chcecie używać otrąb. Jajka w panierce jednak są smaczniejsze i bardziej soczyste.
Wkładamy jaja do nagrzanego piekarnika i pieczemy ok. 30-40 min.
Zajadamy na ciepło, bądź na zimno. Świetnie pasuje do nich sos majonezowo-musztardowy (przepis poniżej).

Sos majonezowo-musztardowy
Dieta Dukana - Faza I

  • 2 ugotowane na twardo żółtka z jajek
  • 1 łyżeczka musztardy dijon
  • 2-3 łyżki (kopiaste) jogurtu naturalnego
  • sól, pieprz

Jajka rozetrzeć widelcem na miazgę, wymieszać dokładnie (lub zmiksować) z pozostałymi składnikami na gładko.
Smacznego!

2 komentarze:

  1. Powiem tak, dobre a nawet bardzo dobre. Nie robiłem, ale jadłem Twojej roboty. Sam też zrobie, choć nie wiem czy tak dobre będą :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Napiszę tylko że mam w domu wspólników do tego dania :) Dzięki

    OdpowiedzUsuń