sobota, 31 marca 2012

Dietetyczna babka drożdżowa z owocami goji

Powoli przygotowuję się na Wielkanoc... Dziś postanowiłam upiec babkę - marzyła mi się baba drożdżowa, jaką robi moja mama. Rodzynki tradycyjnie używane przez mamę zastąpiłam znacznie zdrowszymi owocami goji, całość polana jest dietetyczną polewą rumową... Babka zniknęła ze stołu w tempie iście ekspresowym, bo jest naprawdę pyszna. Możecie zrobić ją także w wersji cytrynowej (zamiast goji dodając skórkę startą z cytryny) lub szafranowej (łyżeczkę szafranu zalewacie łyżką wrzątku, studzicie i zastępujecie tym owoce goji). Babkę robi się też ekspresowo, gdyż nie trzeba zostawiać jej do wyrośnięcia. Polecam gorąco!


Dietetyczna babka drożdżowa z owocami goji
Dieta Dukana - Faza II

  • 4 kopiaste łyżki zmielonych na mąkę otrąb owsianych
  • 2 kopiaste łyżki zmielonych na mąkę otrąb pszennych
  • 1 łyżka z górką skrobi kukurydzianej (lub ewentualnie ziemniaczanej)
  • 2 łyżki ksylitolu + 1 łyżka Sussiny Gold (lub inny słodzik do smaku)
  • 4 płaskie łyżki odtłuszczonego mleka w proszku
  • 4 jajka
  • 250g gęstego serka homogenizowanego (u mnie Maćkowy 0%)
  • 4 łyżki suszonych jagód goji (można odłożyć 1 łyżkę do dekoracji)
  • 1 op. suszonych drożdży dobrej jakości (7g)
  • aromat waniliowy
Polewa rumowa:
  • 4 kopiaste łyżki mleka w proszku odtłuszczonego
  • 2 płaskie łyżki Sussiny Gold (lub inny słodzik do smaku)
  • 2 łyżki oleju parafinowego
  • 1 kropla aromatu rumowego
  • 2-3 łyżki soku z limonki (lub cytryny)
  • kilka łyżek chudego mleka

Piekarnik rozgrzewamy do 160ºC.
Białka oddzielamy od żółtek i ubijamy ze szczyptą soli na sztywną pianę. Dodajemy ksylitol i ubijamy jeszcze kilka minut, aż całkowicie połączy się z białkami. Cały czas miksując dodajemy po 1 żółtku, a następnie słodzik, a potem kolejno: zmielone otręby, skrobię kukurydzianą, mleko w proszku, kilka kropli aromatu waniliowego, drożdże i na samym końcu serek homogenizowany. Dosypujemy jagody goji i mieszamy łyżką. Wylewamy masę do formy (u mnie forma na mniejszą babkę: 19 cm średnicy i 7 cm wysokości, jeśli chcecie zrobić w normalnej formie: zwiększcie ilość składników o 1/2) i wstawiamy do nagrzanego piekarnika. Pieczemy ok. 50 min. nie otwierając piekarnika (chyba, że babka mocno się zrumieni, przykryjcie ją wtedy folią aluminiową). Następnie uchylamy drzwiczki i zostawiamy ciasto w piecu do ostygnięcia.
Robimy polewę: wszystkie składniki miksujemy na gładką masę, dodając tyle chudego mleka, aby uzyskać polewę odpowiedniej gęstości.
Ostygnięte ciasto polewamy polewą i posypujemy odłożoną łyżką owoców goji.
Smacznego!

9 komentarzy:

  1. czy ta babeczka wyjdzie mi jeslinie zmiele otrebów ? (nie miele ich bo tracą swoje magiczne właściwości) :)
    asia-sia-sia

    OdpowiedzUsuń
  2. ja się zastanawiam czy wyjdzie jak nie dodam mleka w proszku? bo niestety nie mam;(

    OdpowiedzUsuń
  3. jak nie zmieli się otrębów to wychodzi i smaczna również jest :) moria pytanie co zrobić, żeby babka nie przylegała do formy. Moja strasznie przylegała i była bardzo mokra :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam,
    ja używam formy silikonowej - wychodzi bez problemu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. witam, wielokrotnie w Pani przepisach pojawia się ksylitol. Niestety muszę Panią zmartwić, ale ksylitol nie jest dopuszczalny w diecie Dukana, bo mimo iż to cukier brzozowy - jest to nadal cukier, który jak wiemy jest źródłem węglowodanów - których unika się na Dukanie. Coraz więcej osób jest przekonanych o dopuszczalności ksylitolu na Dukanie wierząc, że ksylitol nie jest cukrem. Tak jak fruktoza zawarta w owocach jest po prostu cukrem, tak też ksylitol nie jest niczym innym. Panuje błędne przekonanie, że zakazana jest jedynie sacharoza (biały cukier), a fakty są takie, że cukier to cukier, bez względu pod jaką istnieje postacią. Mimo wszystko, składam w Pani stronę pokłon, ponieważ blog jest fantastyczny i jest ogromną skarbnicą, dla wszystkich trzymających dietę:) Jestem pod ogromnym wrażeniem Pani kreatywności i ciesze się, że trafiłam na tego bloga. Jedyne nad czym ubolewam, to fakt, że odkryłam go tak późno:-)
    Pozdrawiam
    Zuzanna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W razie gdyby ktoś na to jeszcze trafił, to pozwolę się nie zgodzić z tym, że ksylitol jest cukrem - to alkohol cukrowy a to nie to samo :)

      Usuń
  6. Dzisiaj właśnie upieklam Twoja babke ,wyglada rewelacyjnie,jeszcze nie wiem jak smakuje ale jesli tak ja wyglada to bedzie super,dzięki za przepis
    Gosia

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo bardzo dobra, a jagody goji dodają smaczku. Robią się miękkie i soczyste w cieście jak rodzynki :)

    OdpowiedzUsuń