piątek, 3 lutego 2012

Ciasto jogurtowe bez skrobi

Wielokrotnie polecano mi już przepis na ciasto jogurtowe, nie robiłam go jednak, ze względu na obecność skrobi kukurydzianej w przepisie - ja staram się jej nie używać. Dziś "na głodzie" czegoś słodkiego postanowiłam je zrobić i wymyśliłam wersję z otrębami, proporcje zrobiłam "na oko" i okazały się trafione. Do mojego ciasta zrobiłam także polewę czekoladową z olejem parafinowym, dodał jej połysku i gładkości, czego mi poprzednio brakowało - ciasto zostało polewą przełożone i polane. Ciasto jest pyszne! Wilgotne i leciutko chrupiące od otrębów. U mnie "zniknęło" jeszcze zanim zdążyło ostygnąć. Polecam bardzo!


Ciasto jogurtowe bez skrobi
Dieta Dukana - Faza I

  • gęsty jogurt 340g (u mnie bałkański light)
  • 5 średnich jaj
  • 4 kopiaste łyżki otrąb owsianych + 2 kopiaste łyżki pszennych
  • 3 łyżki Sussiny Gold + 1 łyżka ksylitolu (lub inny słodzik do smaku)
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • dowolny aromat (u mnie śmietankowy)
Polewa czekoladowa:
  • 1 łyżka (z górką) błonnika kakaowego lub kakao o obniżonej zawartości tłuszczu
  • 1,5 łyżki oleju parafinowego
  • 3-4 łyżki mleka 0,5%
  • 2 łyżki Sussiny Gold (lub inny słodzik do smaku)
  • 15 kropli aromatu Nugatowy Raj (lub inny do smaku)

Piekarnik rozgrzać do 150ºC.
Oddzielić żółtka od białek. Żółtka ubić na jasną masę z 3 łyżkami Sussiny Gold. Następnie dodać jogurt (cały czas miksując), aromat, proszek do pieczenia i otręby. Osobno ubić białka z 1 łyżką ksylitolu (jeśli nie mamy ksylitolu, białką ubić ze szczyptą soli i na koniec ubijania dodać łyżkę soku z cytryny). Białka muszą być bardzo sztywne! Wyłożyć na masę żółtkową białka i delikatnie wymieszać łyżką (nie miksować). Do pieczenia ciasta użyć silikonowej formy lub wyłożonej papierem do pieczenia (ciasto dość trudno odchodzi) - u mnie forma o wielkości 21x26cm, ale może być mniejsza, bo ciasto nie rośnie prawie wcale.
Piec ok. 25-30 minut w temperaturze 150ºC, a następnie skręcić temperaturę na 125ºC i dopiekać jeszcze ok. 30 minut. Przestudzić przy uchylonych drzwiczkach od piekarnika.
Przygotować polewę: wszystkie składniki wymieszać na gładką masę (nie ma potrzeby miksowania), dodając tyle mleka, aby uzyskać pożądaną gęstość. U mnie ciasto zostało przekrojone na pół (nie wzdłuż, tylko przez środek), następnie na połowę ciasta została wylana polewa czekoladowa, przykryte drugą połówką i pokryte polewą. Ciasto bez polewy jednak także jest pyszne :)
Smacznego!

2 komentarze:

  1. Ciasto przepyszne! Miałam wielkie obawy przygotowując je, ale okazało się wyśmienite!!Pozdrawiam łasuchy na diecie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ile takie ciasto może mieć kalorii?

    OdpowiedzUsuń